Блесненіє окуня взимку

Є чимало рибалок, які вважають окуня мало не безвідмовної рибою.

Може, це і справедливо для тих водойм, де смугастого хижака дуже багато і він не розбещений увагою нашого брата-рибалки ... Мені ж частіше доводилося ловити в місцях, де окунь далеко не завжди брав безвідмовно, скоріше навпаки ....

Бабине літо, простоявши майже місяць, обірвалося різким похолоданням - ночами мороз, траплялося, перевалював п'ятнадцятиградусний позначку. Сура встала різко, за дві ночі покрилася прозорим льодком. Ми по-дитячому раділи наступаючого перволедью, з нетерпінням чекаючи того моменту, коли лід досягне прийнятною товщини і можна буде пополювати за нашої улюбленої рибою - окунем.

І ось, нарешті, в один прекрасний ранок спустилися ми з другом з високого корінного берега до підтоплених піднятою далекої греблею водою заплавних кущах верболозу, серед яких стирчали тут і там вже засохлі і почорнілі високі дерева. Сучки їх здебільшого давно попадали в воду, утворивши неприступні коряжники.

Ще по відкритій воді ми переконалися, що в цих місцях тримаються окуні, невеликі щучкі, а іноді сюди заглядає і жерех. Це, втім, не дивно, адже зовсім поруч, за якихось двадцять метрів від краю затоплених кущів, проходило глибоке русло Сури.

Лід. поки ще тонкий, був абсолютно прозорий. Глибина була невеликою, а вода - прозорою, так що за грою блешні можна було спостерігати, не сходячи з розкладного стільчика. Проте один мій незабаром ліг на лід і став пильно дивитися в свою лунку. Час від часу він розповідав мені про побачене. Заводінка була буквально набита мальком і окунями середньої величини. Зрідка мелькали тіні гребучий, але близько до наших лунках риба підходити не бажала ...

Ставало очевидним - а ми перепробували різні блешні і всі відомі нам способи гри - що при настільки незначній глибині і майже повної прозорості льоду рибу так просто не зловити. Відійшли трохи в сторону, розстелили на льоду плащі і пробили поруч нові лунки.

Майже відразу почався «стук». Але зарано ми зраділи! Окунькі постукували майже постійно, однак брати блешню не бажали. Іноді, правда, вони Багрій - то під плавник, то під зяброву кришку, то чи не за хвіст - але така «рибалка» нас не влаштовувала.

Нова зміна блешень нічого не дала. А тим часом короткий передзимовий день починав згасати, і пора було думати, з чого зварити ввечері юшку. Але сьогоднішній окунь явно не прагнув стати основою для цієї страви. Що робити? Повертатися з Сури без риби? Може, переміститися до кордону русла, де затоплена мілину різко обривалася в глибину? Так ми і вчинили: «зарубали» над самим зваленням, метрах на чотирьох, і незабаром стали володарями декількох щучек і пари дебелих жерешков.

Більшого на цей раз нам і не потрібно і майже з легким серцем в густішій сутінках ми попрямували в село. Я сказав «майже», бо небажання окунів брати блешню засмутило нас і змусило міцно задуматися про те, як діяти завтра. Зазвичай в подібних випадках намагаються ловити на мормишку, але саме мормишок-то у нас з собою і не було, розраховували тільки на блешні. На щастя, в своєму рибальському скарбі виявили кілька одинарних гачків № 4-5 і моточек червоною вовни. Прив'язали гачки на короткі повідці з волосіні 0,15 міліметра (основна була 0,20), обмотали їх цівку шерстинками і смужками фольги, вирізаними з ковпачка від зарубіжної пляшки, а потім закріпили всі тонкої капронової ниткою. Фольгу з нитками покрили зеленим лаком.

Тепер залишилося закріпити поводок сантиметрах в десяти вище блешні, і модернізована оснащення була готова до роботи. Щось принесе нам ранок? ... Вночі випав невеликий пухнастий, трохи вологий сніжок. Він покрив побиту морозом траву, дерева, кущі та, звичайно ж, лід - прекрасна природна маскування. Тепер і на малій глибині можна було не побоюватися, що риба нас побачить. І ось ми на колишньому місці, в перших же прорубані лунках, ледве встигнувши змахнути кілька разів удильниками, відчули впевнені клювання - і все на приготовлені нами «обманки».

Окунь йшов мірний, грамів до трьохсот, хоча зрідка сідали «чурбачки» і на півкіло. Блешнями ж риба як і раніше лише Багрій, на щастя, зрідка, майже не заважаючи ловлі. В середині дня вирішили «закруглятися» - навколо наших лунок височіли вже частково смерзшиеся і присипані свіжим снігом гірки смугастих красенів, з яких кожен на тому ж підмосковному водоймі міг стати приємним і рідкісною подією. До речі, зазіхнули на нашу оснащення і дві щучкі, але тільки взяли вони на блешню. Успіх цієї риболовлі нас окрилив і в той же час спонукав до подальших експериментів.

А чи не спробувати використовувати кембрік? На ті ж наявні у нас одинарні гачки ми наділи по два невеликих його відрізка червоного і оранжевого кольорів, а в іншому конструкція снасті залишилася колишньою. Вранці ми переконалися, що на підвішений гачок з відрізком кембрика риба бере нічим не гірше, ніж на «обманки» з шерстинок і фольги.

Болісно ж наші окуні і раніше відкидали, хоча були вони свідомо уловистими і перевіреними в свій час і тут, на Сурі, і в інших місцях. Напевно, можна було б намагатися експериментувати і далі, придумавши ще якусь приманку, але прийшла пора повертатися в місто.
В якому він сьогодні »настрої« ...

Ближче до середини зими лід на підмосковному Рузском водосховищі стало вже солідною товщини. З самого ранку попотел я, поки просвердлив кілька лунок перпендикулярно березі. Глибину вибрав від двох з половиною до шести метрів. Ретельно обіграв кожну лунку перевіреної окуневої блешнею - невеликий, двокольорового, з маленьким підвісним двойнічком і червоною шерстинкою.

Безрезультатно. Змінив блешню на планувальну, а потім поставив і поперечну. Тиша. А тим часом мене не покидало відчуття, що риба тут є. Підгодував все лунки дрібним мотилем і відправився далі, пробував блеснить і тут, і там і все більше переконувався в повній байдужості окунів до моїх приманок.

Незабаром повернувся назад, очистив одну з підгодованих лунок, присипав її сніжком для маскування, виконав невеликий отвір і опустив на шестиметрову глибину тепер вже мормишку. Незабаром послідувала клювання, і я ледве зміг вивести на тонкій волосіні важкого горбача грамів на сімсот.

Пробував знову ловити на блешню, але окунь навіть не стукав. На мормишку ж зі змінним успіхом брала у всіх чотирьох підгодованих лунках. Так що до вечора я був з цілком пристойним уловом.

Найцікавішим же (і вельми типовим для окуневого поведінки) було те, що мій приятель, блешні неподалік від мене, але з протилежного боку затопленого русла, зловив вдвічі більше. А користувалися щось ми однаковими блешнями, зробленими одним майстром.

Напрошується висновок, що на одному і тому ж водоймі є місця, де окунь в один і той же час відноситься до блешні абсолютно по-різному.

Часом кажуть, що є «бере» і «не береться» окунь (це в рівній мірі відноситься як до блешні, так і до блешні), і завдання рибалки якраз в тому і полягає, щоб знайти цього «бере» - вся складність, мовляв , в цьому, а приманка - справа другорядна. Однак я, наприклад, переконався, що це не зовсім так. Хоча мені й довелося побувати в місцях, де хижак (причому, не тільки окунь) брав будь-яку «магазинну» блешню, така поведінка риби швидше виняток, ніж правило. І характерно воно для водойм порівняно глухих, де хижака багато і він не розбещений.

У більшості ж місць, що користуються достатньою популярністю у рибалок, хижак часом досить вибагливий, особливо по відношенню до штучних приманок. Проте для зимової ловлі окуня зазвичай користуються всього-на-всього трьома основними типами блешень - пірнаючими, які планують і з горизонтальною підвіскою (поперечними). Решта - лише варіанти, що відрізняються, втім, великою різноманітністю. Тип болісно підказує і спосіб її ведення і місце застосування.

Планують блешні (типу «платівка»), як я помітив, добре працюють на мілинах і підводних височинах; поринають ( «гвоздик») - в більш глибоких місцях; поперечні ( «рибка») уловисті на глибинах від трьох метрів. Поперечними блешнями, до речі, і грають дещо по-іншому: помах роблять більш плавним, а паузу збільшують секунд до двадцяти (зазвичай - 5-10), щоб дати цій приманки зробити повний цикл коливань. Взагалі ж, замість того, щоб безладно міняти блешні, краще навчитися спочатку добре грати однією-двома і лише в міру набуття досвіду поступово розширювати діапазон приманок.

Справа була на Волзі, трохи вище Углича. Ми зупинилися на постій в невеликому селі на березі впадає в Волгу звивистій річки. Воду перед наближенням паводком грунтовно скинули і річка ця стала ... просто струмочком. Під самим селом поверх льоду вже струменіла тала весняна вода-снеговіца і лише ближче до гирла простягався сухий, ніздрюватий, але ще дуже міцний метрової товщини лід, зламаний тріщинами уздовж берегових свалов.

Рибалки, наїхав в село під вихідні, ще затемна подалися кудись на Волгу в пошуках великої риби. Ми ж з виходом припізнилися, зорьку пропустили, і тепер - поспішати все одно нікуди - не поспішаючи крокували по льоду, насолоджуючись теплом весняного ранку, первозданної тишею і найчистішим повітрям.

Час від часу нам траплялися лунки, наспіх просвердлені тими, хто пройшов раніше нас. Судячи з того, що ніхто не залишився тут, річка не подавала ознак життя. Проте, ми не поспішали піти звідси на простори водосховища: адже відомо, що навесні риба, в тому числі і окунь, найчастіше прагне до впадаю в велика водойма струмків і річок, на свіжу воду, і нерідко входить в такі притоки, незважаючи на їх позірну малість.

... В одному місці, де теперішні вузькі берега річечки утворювали овальне розширення, нашу увагу привернув віддалений шум булькающей води. Підійшовши ближче до берегової тріщині, ми почули мелодійне дзюрчання - в цьому місці в нашу річку впадав струмок, який прибіг з недалекого лісу. Під протилежним берегом було кілька старих лунок.

Вирішивши тут і зупинитися, ми просвердлили свої - ближче до місця впадання струмка. Глибина виявилася близько двох метрів. Безрезультатно проблеснів хвилин тридцять, ми взялися за блешні. Але тільки йоржі та «матросики» ставали нашою здобиччю, яку і брати-то було соромно. Напарник мій знову став блеснить і вирішив заради інтересу перевірити глибину біля протилежного берега (там виявилося глибше - близько трьох з половиною метрів), і не встигла його приманка опуститися за кромку льоду - клювання! Після того, як приятель струсив на лід п'ятого або шостого окуня, я вирішив, що це вже не випадковість. Поблизу знайшлася ще одна лунка, залишена нашими попередниками, і я сів на неї, щоб не витрачати даремно час. І справа пішла.

Ніякої гри блешнею в звичайному розумінні не було. Лише тільки приманка досягала заданої глибини (приблизно за півметра від нижньої кромки льоду), чуйний кивок з металевої пластини сигналізував про клювання, і черговий стопятідесятіграммовий окунек опинявся витягнутим з лунки ... Чому на цих же самих лунках наші попередники не бачили ні клювання, а ми, можна сказати, облові? Справа, очевидно, в тому, що навесні зграї окуня особливо активно переміщаються по водоймі в пошуках їжі. Це, до речі, стосується не тільки до окуня.

У той же день ми зловили кілька в'язів грамів по вісімсот на ті ж блешні, а на гачки з мотилем, прив'язані на повідках трохи вище, - по десятку відмінних пліток. Не дивно тому, що у виграші виявляються ті рибалки, що не кидаються по водоймі, а, вибравши відповідну позицію, терпляче чекають ... І частенько очікування ці винагороджуються гарним уловом.