Дорога з глибини століть ...

"Бувають краю, що нерухомі століттями,
Зарившись в імлу та мох.
Але є і такі, де кожен камінь
Гуде голосами епох,
Де і версти по горах НЕ проїхати,
Чи не обігнути мис,
Щоб скельна напис иль древнє луна
Чи не будили думку,
Щоб, пройшовши крізь тумани століть,
Ясніше дня стаючи
Раптом найбільша таємниця на світлі
Чи не гукає вас ".

І. Л. Сельвинский. "Крим".

Я народився і живу в Севастополі. Люблю своє місто, люблю Крим за його неповторні гірські пейзажі, квітучі долини, ласкаве море. Тут немає двох гір, двох долин схожих один на одного. А печерні міста, руїни древніх фортець - від них віє легендами і хочеться оглянути всі пам'ятні куточки Криму, доторкнутися руками до кам'яних стін стародавніх міст, відвідати невідомі місця і пройти по древнім дорогах.

Вже пів року ми з татом і сестрою ходимо в одноденні походи. За туристичній карті і користуючись краєзнавчої літературою ми вибираємо цікаві маршрути і по неділях вирушаємо в подорож з нашими друзями. Надійні друзі, хороша погода, карта, компас, по парі сардельок для шлунка - і в дорогу, до незвіданого. Скільки прекрасних місць ми відкрили для себе - Мангуп. Ескі-Кермен. урочище Аязьма. каньйон Чорної річки. каньйон річки Бага з красивими водними каскадами.

Ми заходимо в пробуджується весняний ліс по широкій кам'янистій дорозі. Ліс зустрічає нас співом птахів і великою кількістю первоцвітів. Уздовж дороги цвітуть проліски, розсипалися жовті, білі і рожеві примули. Зустрічаються дуже старі дуби, граби, які, немов казкові велетні ногами-корінням тримаються за кам'янисті уступи. Дорога огинає лісистий північний схил гори Орлине гніздо і проходить по мальовничого місця - справа схил гори зі стесати скелястими стінами, вкритими мохом, як килимом. Зліва - глибоку ущелину. Там дорога укріплена підпірними стінами - крепіда. Пройшовши 3 км ми потрапляємо в красиву межгорную долину і далі - на хребет Ай-Петринської яйли. Ми на висоті близько 700 метрів над рівнем моря, але втоми при підйомі абсолютно не відчуваєш - настільки красивий і постійно мінливий пейзаж навколо.

"Долини, скелі, ліс миготять переді мною,
Змінюючись, як хвиля в потоці за хвилею ...
Тим вихором образів - упитися любо мені! "

- писав Адам Міцкевич у вірші "Байдарська долина" в 1925 році. Саме "вихор образів" постійно супроводжує нас в дорозі. Дорога огинає мис Кильсе-Бурун і йде уздовж скелястого краю Байдаро-Кастропольської стіни на схід. Зійдемо з давньої дороги і підійдемо до краю скелі. Серце завмирає, дух захоплює від побаченого. З висоти пташиного польоту відкривається дивовижний вид на Південний берег Криму від Фороса на заході до гори Кішка на сході. На майже вертикальних голих скелях ростуть сосни. Дивлячись на них дивуєшся їх стійкості і життєву силу. Далеко внизу тонкої ниточкою в'ється нова траса Севастополь - Ялта, що пронизує через тунель знаходиться під нами гору Дракон. Прямо під скелями проходить стара ялтинська дорога. І звичайно неосяжне море до самого горизонту.

Якщо піти уздовж скель на захід, до Байдарські ворота, можна спуститися до Фороської церкви Вознесіння, що знаходиться на Червоній скелі. Але це вже інший цікавий маршрут. Ми ж пішли по римській дорозі на схід. Протягом 6 км дорога, шириною 6 - 6,5 метрів, вирубана в скелі - ті ж крепіди, ті ж підпірні стіни. Можна знайти осколки черепиці та давньої кераміки. Зробимо невеликий привал і посидимо трохи в тиші у древньої дороги. Здається, що легкий вітерець доносить до нас з глибини століть голосу римських легіонерів, чути скрип возів, стукіт копит. Зникає почуття часу, дорога веде з минулого в майбутнє і ми незримо відчуваємо поруч присутність мандрівників з прийдешніх тисячоліть. Здається, що ось-ось ми побачимо один одного, але порив вітру над яйлою розвіяв бачення, ми знову в реальному світі, пора в дорогу. Попереду - красивий гірський пейзаж, головна гряда Кримських гір все вище і вище. По дорозі нам зустрілася печера з вузьким лазом і старий дуб - патріарх. Скільки ж він бачив на своєму віку! Через 3 - 4 км шляху дорога починає знижуватися і виводить нас на величезну галявину, оточену високим лісом. На півночі галявини знаходиться гора Пілавтепе. що перекладається як "вершина у вигляді купки плову". Дійсно біла скеляста куполовидна вершина з рідкісним можевельніка, схожа на плов із зеленню. На галявині ми влаштували великий привал, поруч з колодязем. З сухих гілок розвели багаття і смажили на шампурах сардельки. Непогано б приготувати шашлик, але через ціну шашлик скоро буде занесений в Червону книгу, як зникає блюдо.

Після годинного привалу ми повернулися на нашу дорогу і через 1 км підійшли до пам'ятника партизанам. За стежці йдемо вправо в сторону Південного берега. Перед нами древній, найкоротший перевал на Південний берег - Шайтан-Мердвен або Чортові Сходи. Шайтан-Мердвен - ландшафтно-археологічний пам'ятник Криму. Але перш ніж спуститися на південь, ми відвідаємо ще одне цікаве місце, про яке мало хто знає. Пройшовши через зарості сосново-букового лісу метрів 300 на схід, ми вийшли на Исар-Кая. Це скеля над Чортової Сходами. на якій знаходився Исар - середньовічна фортеця, яка охороняла римську дорогу і перевал. Руїни фортеці частково збереглися. Тут ми знайшли масу осколків черепиці, оскільки глечиків, посуду.

Спуск по перевалу Шайтан-Мердвен не важко, а раніше тут проходили навіть вози. Збереглися підпірні крепіди, стесалися виступи, марші. Багато відомих людей побували на Чортової Сходами і залишили про неї спогади в літературних працях. Пройшли тут Паллас, Дюбуа де Монпере, Пушкін, Грибоєдов, Жуковський, Бунін, Гарін-Михайлівський, Брюсов, Блукач. Пройшли по сходах і ми, переповнені враженнями мандрівники. У листі одному Пушкін писав: "По гірській сходах піднялися ми пішки, тримаючи за хвіст татарських коней наших." А ось що писала Леся Українка:

"Червоні скелі і сизі гори
Дико і грізно нависли над нами
Це злих духів печери, затвори
Височіють під хмарами.
Скелі до моря сповзають грядою
Чортової сходами їх називають
Демони ходять по ним, а весною
Гучні води збігають. "

15 хвилин спуску з яйли по Шайтаном, і ми на Південному березі. Відразу відчуваєш зміну клімату, кругом інша флора - иглица понтийская, суничник дрібноплідний, сосна Станкевича - типові Південнобережні рослини. Йдемо на захід за старою мальовничій дорозі під Байдарокастропольской скелястій стіною до Форосу. Дорога місцями зруйнована зсувами, зустрічаються камені, що впали зі скель. По дорозі ми зустріли старий колодязь, а над ним дуже стару сосну Станкевича. Стовбур її шириною в 3 обхвату на висоті 2-х метрів розгалужується на кілька стовбурів, земля усипана товстим шаром хвої і уламками червоної кори. Напевно ця сосна пам'ятає ще Пушкіна, що проходив поблизу.

Дуже гарний і декоративний суничник. Його ще називають безстидницею або кораловим деревом, так як суничник скидає стару кору і стовбур у нього коралового червоного кольору. Це вічнозелена рослина з яскравою темно-зеленим листям любить ці місця.

Дорога йде до Фороської церкви і далі до Байдарські ворота. Ми ж спустилися на ялтинську трасу. На автобус з Фороса ми звичайно ж запізнилися і стали ловити попутний транспорт. Нам дуже пощастило, їхали наші знайомі і довезли нас до Севастополя. У машині, трохи втомлені, але задоволені, ми їхали додому, вирішуючи, куди вирушимо в наступний раз. Напевно туди, куди нас покличе вітер мандрів.

Лисицький Павло 13 років
Туристичний клуб "Віталік і компанія"