Паломницька поїздка до Оптиної пустель, православні паломництва

Паломницька поїздка до Оптиної Пустинь

І все-таки мені хочеться трохи написати про це, раптом хтось, як і я, в пошуках відповідей на свої питання, прочитає мою запис і зрозуміє, що ці місця коштують того, щоб там побувати.

Я багато раз бувала в паломницьких поїздок і дійшла висновку, що вирушаючи в таку поїздку треба їхати туди з екскурсією. А самостійну поїздку краще здійснювати вже після того, як тебе провели відомими стежками, розповіли, що і як. Але в екскурсійній поїздці є і свій мінус - біжиш буквально "галопом по Європі" - не встигаючи усвідомити і переварити побачене, але ж завжди можна повернутися і вже повністю насолодитися тим, чим хочеться. Я зазвичай так і роблю. І моє найближче повернення в цю Обитель - не за горами.

Я не буду приводити історію Оптиної пустелі, скажу, що перебувати вона приблизно в 250 км від Москви в Калузькій області біля міста Козельська. На автобусі наша група добиралася туди 4,5 години. Я їздила туди з екскурсією, яку організовує Храм святих первоверховних апостолів Петра і Павла в Ясенів, який ще й є подвір'ям Свято-Введенського ставропігійного монастиря Оптиної Пустелі. Дорога переноситься дуже легко, виїзд з Храму строго в 8 ранку, хто запізнився зазвичай не чекають. В дорозі спочатку ми слухали молитви і правила до Святого Причастя, так як багато паломників їдуть туди саме з метою сповіді і причастя. Потім екскурсовод розповіла про історію монастиря та про старців, які жили там. Не дивлячись на те, що все це я вже читала в інеті - слухати було досить цікаво, тим більше що усвідомлюєш, що ось-ось ти все це побачиш своїми очима. Загалом, добралися ми досить легко і 4,5 години пролетіли непомітно.

Розмістилися в монастирському готелі, яка представляє собою двоповерховий будинок, з маленькими комнатками. Так як готель монастирська - в ній існує жіноча і чоловіча половина і відповідно чоловіків і жінок селять окремо. На стенді в коридорі можна знайти правила проживання в готелі та розклад богослужінь в монастирі. Одне з правил дуже потішило: забороняється чоловікам заходити на жіночу половину, а жінкам на чоловічу.

Для того щоб переночувати - умови в готелі досить хороші, зручні ліжка, чиста (на мій погляд - нова) ліжко. Я роблю на цьому акцент, тому що повторюся - не раз була в паломницьких поїздках, і відчула різницю.

Потім ми відправилися в монастирську трапезну на обід. Годують в трапезній абсолютно всіх паломників, незалежно від того прибутку вони з групою або самостійно. Відмінність лише в тому, що групи годують організовано, а паломників, які прибули самостійно в певні години. Їжа дуже проста і пісна, так як, повторюся - багато паломників приїздять з метою причастя, а перед причастям, як відомо, необхідно дотримуватися посту. Якщо раптом ви не наїлися в трапезній, то можна перекусити в чайній, яка знаходиться в готелі і де продаються шалено смачні монастирські пиріжки з начинкою на будь-який смак. Тут і пиріжки з картоплею і з рибою, і з курагою, і з сиром, і родзинками і багато ще з чим. Тут же можна випити чай або каву, сік або воду. Загалом, з голоду не помреш. Я навіть навпаки об'їлася, настільки пиріжки були смачні, що не могла встояти перед спокусою спробувати все. Для себе вирішила, що обов'язково куплю пиріжків перед від'їздом до Москви. Але як виявилося - не я одна так вирішила, і купу пиріжків купити не вдалося, тому якщо вам сподобаються пиріжки - купуйте їх з ранку, тепленькі і свіженькі. Потім може не дістатися.

До Всеношної служби залишався ще приблизно годину часу, і ми вирішили відвідати Святий Джерело Преподобного Пафнутія Боровського, який знаходиться недалеко від монастиря в красивому лісі. Над джерелом побудована купіль, яка розділена на жіночу і чоловічу половини. Зазвичай для купання в Святому джерелі жінки одягають сорочки. Перед поїздкою, записуючись на екскурсію, я запитала, чи потрібна сорочка для купання. Дівчина, що записувала мене, відповіла, що необов'язково, так як купіль розділена, і сорочку я не брала. Про що згодом пошкодувала з двох причин, одна з яких: практично всі жінки були в сорочках (від цього відчувається почуття ніяковості) і вважається, що сорочку цю можна одягати потім, якщо хворієш, а про другу причину трохи пізніше.

Купання в джерелі - ЦЕ щось! У мене не перший досвід купання в Святих джерелах і можу з упевненістю сказати, що після цього відчуваєш таке полегшення, ніби з плечей звалилася неймовірно важка ноша. Вираз: "гора з плечей" саме про це. Для купання потрібен певний настрій, тому що не всякий ризикне стрибати в холодну воду. Мені було з одного боку легко (досвід не перший), з іншого важко - вода холодна. Зате ефект того вартий.

Після купання ми вирушили на Всеношну. Служба проходила відразу в двох Храмах монастиря: в Казанському і в Введенському. Ми вважали за краще залишитися в Введенському храмі, так як саме там я відчула себе як вдома. Крім цього, саме в цьому Храмі зберігаються мощі Преподобного Амвросія Оптинського. Чотиригодинний служба пролетіла миттєво. Напевно, вперше, стоячи в Храмі, я не думала про біль в спині (хоча спина розламувалася). Вперше сльози самі собою котилися з очей від почуття покаяння від рідкості відвідування Будинку Божого. Всі почуття і думки змішувалися в кашу, потім розкладалися по поличках. Усвідомлення того, що нічого не вічне в цьому житті посилювалося. Відчуття неймовірні.

Після служби навколо монастиря відбувався Хресний хід. А потім можна було відправитися в трапезну повечеряти. Трапезній ми вважали за краще смачні пиріжки з гарячим чаєм.

Рання Літургія в монастирі починається о шостій ранку, потім о восьмій і ще одна в десять. Тому, якщо ти рання пташка можеш піти на Літургію о шостій ранку, якщо хочеться поспати - в десять. Ми були на ранній Літургії, тому що хотілося потім погуляти по монастирю, зайти в інші Храми і ще раз скупатися в Святому джерелі.

Той, хто хоче сповідатися і причаститися - пряма дорога до Оптиної пустель. Сповідатися можна у Володимирському Храмі, в якому зберігаються мощі семи Оптинський старців. Исповедь починається о п'ятій ранку і триває до дванадцятої години дня. Черги на сповідь невеликі, так як сповідують відразу кілька священиків. Крім цього можна сповідатися і ввечері, після Всеношної. Я з великою заздрістю дивилася на сповідалися. На жаль, я цього робити не можу, через внутрішнього бар'єру, який мені не вдається поки побороти, але я до цього прагну. Дуже багато з нашої групи вже не вперше відвідують Оптиної пустель, сповідаються зазвичай у одного і того ж батюшки, який їх знає і знає їх болю, біди і печалі, який наставляє їх на шляху до життя вічного. Відгуки про Оптинський батюшка я чула більш, ніж втішні. Паломники буквально благоговеют перед ними. Ми там зустріли батюшку, який колись сповідував мого чоловіка. Це було дивно, але дуже приємно. Таке враження, що зустрічаєш давно незрячим старого знайомого.

Після ранкової Літургії ми вирушили снідати все тими ж пиріжками, а потім пішли гуляти по монастирю. Трохи пізніше викупалися в джерелі, ще і ще раз відчувши почуття повної безтурботності і благодаті. Пообідали в трапезній. Коли виходили з трапезної мені чомусь дуже захотілося допомогти людям там працюють, і я запитала - чи не потрібна допомога? І мою допомогу з радістю прийняли. Так мені вдалося пройти ще й послух в монастирській трапезній у вигляді миття посуду.

О першій годині дня ми зібрали речі і вирушили до нашого автобуса. По дорозі в Москву відвідали ще один монастир, на цей раз жіночий, якій знаходиться в селі Шамордіно, в 12 верстах від Оптиної пустелі. Монастир справляє незабутнє враження. Хто там не був - дуже рекомендую. По-перше, він вражає своїми розмірами і пишністю, по-друге, іконами, які вишивають самі черниці. Роботи ці просто шедевральні. На території монастиря три Святих джерела. В одному з яких (джерело Божої Матері Казанської) можна скупатися. Ось тут-то я вдруге пошкодувала про Невзяті з собою сорочки, тут можна було купатися тільки в ній. Але, я точно знаю, що я ще повернуся сюди, щоб з почуттям, з толком, з розстановкою побути в цьому монастирі, тому що годинна екскурсія для такого монастиря - це нічого!

З Шамордіно ми вирушили в Москву. Екскурсовод оголосила, що приблизний прибуття в Москву - восьмій годині вечора, з умовою, що не пробок. Пробки почалися за 95 км до Москви. Паломники занервували, пророкуючи, що будемо тепер не о восьмій, а в одинадцять - не раніше. Я чомусь була абсолютно спокійна. Згадала, що колись в паломницької поїздки в Дивеєво екскурсовод нам сказала, що якщо сто раз заспівати слова з акафісту Пресвятій Богородиці: "Радуйся, радосте наша, покрий нас від усякого зла чесним Твоїм омофором", то всі напасті відступлять. Я їхала і тихенько наспівувала ці рядки. Не знаю скільки разів я його заспівала, але з автобуса ми вийшли о 20 годині 12 хвилин.

Якщо відгук Вам сподобався і Ви хочете теж відвідати ці святині, то запрошуємо ознайомитися з відповідними паломницькими турами.